Terug naar Recente ontwikkelingen

Hoe ga je om met een claim?

Hoe ga je om met een claim?

De grondroerdersregeling

De Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten, ook wel WION, verplicht de grondroerder de graafwerkzaamheden op zorgvuldige wijze te verrichten. De grondroerder moet een graafmelding doen, onderzoek verrichten naar de precieze ligging van de kabels en leidingen en hij moet ervoor zorgen dat de gebiedsinformatie op locatie aanwezig en inzichtelijk is.

Alleen missen we in dit verhaal een belangrijke speler, namelijk jou! In veel gevallen werken we onder een aannemer, de grondroerder, en zijn we feitelijk graver. Jij als feitelijk graver mag verwachten van de aannemer dat je een goede werkinstructie krijgt, je weet wat je kunt verwachten in de grond, met wat voor kabels en leidingen je te maken hebt etc.

 

Ben jij verantwoordelijk voor de schade?

Jij bent de grondzuiger, de man met de veiligste methode, maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Het kan gebeuren dat je toch een schade veroorzaakt, maar wanneer ben jij daarvoor verantwoordelijk? Jij, als feitelijk graver, bent pas verantwoordelijk wanneer je met opzet de schade hebt veroorzaakt, onverantwoordelijk te werk bent gegaan of niet genoeg kennis hebt van de techniek en daardoor een fout hebt gemaakt.

Jij bent niet verantwoordelijk wanneer de informatie die je ontvangen hebt van de aannemer onjuist was of wanneer je een onvolledige werkinstructie hebt ontvangen.

Hoe ga je het gesprek aan?

In het verleden werd een schade bijna altijd verhaald op de feitelijke graver, die had immers de schade veroorzaakt. Toch zien we dat daar een verschuiving plaatsvindt en de schades steeds vaker verhaald worden op de grondroerder. De WION beschermt ons als feitelijke gravers en bied een basis om het gesprek aan te gaan met de opdrachtgever. 

Wanneer jij aansprakelijk gesteld wordt voor een schade kun je jezelf afvragen of de schade veroorzaakt is door onkunde en/of onverantwoordelijk gedrag of door onjuiste informatie en/of een onvolledige werkinstructie.

Deze vraag kun je ook neerleggen bij jouw opdrachtgever en uitleggen waardoor jij denkt dat de schade is ontstaan. In veel gevallen wordt de schade uiteindelijk verhaald op de opdrachtgever.

Zit jij in een vergelijkbare situatie en weet je niet hoe je het gesprek aan moet gaan? Neem dan contact met ons op en wij helpen je!